Glosar de Termeni NLP • NLP Discovery

Glosar de Termeni NLP

Glosar de Termeni NLP (Programare Neurolingvistica)

Terminologia specifica Programarii Neurolingvistice (NLP) este de cele mai multe ori putin cunoscuta pentru multi dintre noi. Pentru a veni in ajutorul celor interesati va propunem sa consultati urmatoarea pagina pe care am dedicat-o explicarii acestor termeni.

Glosar Termeni NLP

A | B | C | DE | F | G | H | I | J | K | LM | N | O | P | R | S | T | U | V

Acuitate Senzoriala

Are legatura cu abilitatile de observare. A avea acuitate senzoriala inseamna a putea observa lucruri despre limbajul corporal si fizionomia clientului pe care cei mai multi nu le-ar vedea, ar trece deci neobservate.

Ambiguitate Fonologica

Apare cand doua cuvinte suna la fel dar au intelesuri diferite. (Vezi Modelul Milton, pagina 36.)

Ambiguitate Sintactica

Unde este imposibil sa iti dai seama de intelesul unui cuvant  din sintaxa propozitiei. Deseori este creata prin adaugarea unui “-area” la sfarsitul unui verb ca in “Hipnotizarea hipnotizatorului poate fi simpla.”

Ambiguitate de Punctuatie

Ambiguitate creata prin schimbarea punctuatiei unei propozitii prin pauze facute in locuri gresite sau prin combinarea a doua propozitii intr-una singura.

Analiza de contrast

Este un proces pe care il folosim in procesul de interpretare si schimbare a submodalitatilor. Prin acest proces se analizeaza doua seturi de submodalitati pentru a descoperi diferentele intre ele. Ca exemplu, diferenta dintre modul in care clientul are in imaginea sa inghetata (care-i place clientului) si imaginea asupra iaurtului (care nu-i place), care vor avea intensitati diferite, pozitii diferite, sunete, sau senzatii diferite.

Analog

Opusul lui Digital) Distinctia analogica are variatii discrete, ca de exemplu la ceasul analogic, miscarea continua a limbii secundare este analogica.

Ancorare

Este o tehnica NLP prin care un stimul e legat de un raspuns. O ancora poate aparea intentionat sau natural.

Asociere

Determina relația noastra cu o experienta. intr-o amintire, de exemplu, o persoana este asociata cand priveste evenimentul prin proprii sai ochi, si are experimenta vizuala, auditiva si senzitiva (kinestetica) in acelasi timp.

Auditiv

Legat de percepția sunetului

Backtrack

A merge inapoi si a trece in revista ceea ce s-a realizat anterior. (foarte util in urmarirea evoluției intr-o intalnire de afaceri.)

Cadrul

Cadrul stabileste contextul, un mod prin care noi facem distinctia despre un anumit lucru sau eveniment, ca de exemplu cadrul “ca si cum”, cadrul “backtrack” si cadrul “rezultatelor”.

Cadrul ‘ca si cum’

Acesta inseamna ca ‘actioneaza ca si cum’ ceva ar fi adevarat. De ex, a pretinde ca esti competent la ceva la care de altfel nu esti, ca tenisul. Ideea este ca pretinzand iti creste capacitatea de a lucra sau a invata.

Calibrare

De obicei implica comparatia a doua seturi diferite de indicii nonverbale (comportament extern verificabil). Ne permite sa distingem alta stare cu ajutorul indiciilor nonverbale.

Chunking

in gandire – generalizarea sau detalierea conversatiei la diverse nivele logice se numeste chunking. Generalizarea trimite conversatia in zone mai abstracte ale subiectului conversatiei, in timp ce detalierea conduce la specificitatea si detaliile subiectului tratat.

Citate

Este un tipar ligvistic in care mesajul este exprimat ca fiind al altcuiva. (Vezi de asemenea citatele extinse din modelul Milton.

Comportament

Orice activitate externa verificabila pe care o facem, o expunem.

Conducatori

in analiza caracteristicilor prezentate in submodalitati, conducatorii sunt diferentele care fac diferenta in comparatia a doua seturi de submodalitati elicitate din doua imagini diferite. Ei se descopera prin procesul de analiza a contrastului, sunt acele submodalitati, care daca sunt schimbate, au tendinta sa modifice si celelalte submodalitati la parametrii care caracterizau imaginea din care alegem conducatorii.

Congruenta

Cand comportamentul (verificabil extern) se potriveste cu ceea ce spune persoana.

Constient

De care ne dam seama in mod curent si ceea ce facem in urma unui gand.

Convingeri

Generalizari pe care le facem despre lume si opiniile noastre despre ea.

Criteriu

Termenul NLP folosit pentru definirea unor valori – ce este important pentru tine.

Cuantificatori Universali

Cuvinte care sunt generalizari universale si nu au un index referential. Include cuvinte precum “tot”, “fiecare” si “niciodata” (Vezi Meta modelul si Modelul Milton.)

Digital

Digital (opusul analogului). Un semnal digital are variatii distincte (in trepte) prin care intelesul semnalului analog este codificat, ca la un ceas digital, care prezinta timpul in cifre in loc de limbi. Codificarea digitala se face cu un grup de combinatii a doua stari, “1” sau “0” sau un intrerupator “on/off”.

Disociat

Este pozitia de perceptie prin care privim experienta noastra observandu-ne corpul in imaginea reamintita.

Distorsionare

Este unul dintre cele 3 procese majore pe care se bazeaza Meta Modelul, care include stergerea si Generalizarea. Distorsionarea apare cand ceva este confundat cu ceva ce nu este. in India, este o metafora care explica acest lucru: Un om vede o bucata de sfoara pe drum si crede ca este un sarpe periculos, asa ca avertizeaza tot satul, dar de fapt sarpele nu exista decat in imaginatia celui care crede ca l-a vazut.

Downtime

Downtime apare cand ne interiorizam si intram in contact cu subconstientul pentru a obtine informatii sau cand vrem sa ne evaluam sentimentele.

Echivalenta complexa

Este definitia unei afirmatii in care doua declaratii sunt considerate a avea aceeasi semnificatie. Ex: “Ea nu se uita la mine, ceea ce inseamna ca nu-i place de mine” (Vezi Meta Modelul)

Ecologie

in NLP, ecologia inseamna studiul consecintelor. Aici ne intereseaza rezultatul care poate aparea in urma oricarei schimbari. Ca regula generala, ecologia trebuie analizata inainte de a face orice schimbare, pentru a observa efectele pe care le va avea, la propria persoana, familie (sau mediu profesional), societate sau planeta.

Elicitare/ Elucidare

Reprezinta procesul de colectare a informatiei de la client prin intrebari adresate sau prin simpla observatie a comportamentului si fizionomiei clientului.

Epistemologie

Studiul cunoasterii sau cum stim ceea ce stim

Formularea Corecta

impreuna cu pașii catre un rezultat sigur, conditiile formularii corecte ne permit sa specificam rezultatele care sunt mai sigur de atins, limbajul conformandu-se la anumite reguli.

Generalizarea

Este unul dintre cele trei procese majore pe care se bazeaza Meta Modelul, care include distorsionarea si stergerea. Generalizarea apare atunci cand o experienta anume reprezinta o clasa intrega de experiente.

Ghidare / Conducere

Ghidarea implica o schimbare in comportamentul nostru, dupa stabilirea Rapportului (potrivire sau oglindire), astfel incat clientul sa o urmeze.

Gustativ

Legat de gust

Incongruenta

Cand comportamentul (verificabil extern) nu se potriveste și nu susține cuvintele pe care le spunem.

Inconstient

Acel lucru de care nu esti constient, sau care este in fara perceptiei tale constiente si rationale.

Indici de accesare

Semne externe care ne dau informatii despre ce facem in interior. Semnele includ respiratia, gesturile, postura si tiparele ochilor.

Indicii de accesare a ochilor

Miscari ale ochilor in anumite directii care indica gandirea vizuala, auditiva sau senzitiva.

Intentie

Este rezultatul comportamentului.

Integrarea Partilor

O tehnica NLP care ne permite sa integram parti la nivel inconstient prin susținerea fiecareia sa traverseze nivelele logice (catre nivele superioare) si sa treaca dincolo de limitele lor pentru a gasi un nivel de intelegere comun si implinire in interesul intregului.

Kinestetic

Aceasta modalitate include senzatii interne care ne fac sa “simtim” lucrurile si evenimentele care ne inconjoara, intr-un mod cu totul personal, greu de descris in cuvinte, care este unnic fiecaruia si depinde de modelul lumii interioare.

Legea Varietatii Necesare

Legea varietatii necesare explica cum “intr-un sistem fizic dat, partea cu cea mai mare flexibilitate a comportamentului va controla sistemul. “

Linia Timpului

Linia Timpului este modul de stocare a amintirilor din trecut, prezent si viitor.

Meta Modelul

Meta Modelul este un model de lingvistic, dezvoltat de Virginia Satir care ne permite sa recunoastem stergerile, generalizarile si distorsiunile din limbajul nostru si ofera intrebari de precizare care pot clarifica limbajul imprecis.

Meta Programe

in interpretarea evenimentelor care ne inconjoara si care ne filtreaza experintele in lumina reprezentarii interioare a fiecaruia. Catre ceva… in contrast cu Respingere, sau Asemanare in contrast cu Diferentele sunt exemple de Meta Programe. (Vezi “Time Line Terapy si bazele personalitatii“, 1988; vezi colectia noastra de pregatire a programului de NLP Master Prectitioner.)

Modelare

Modelarea este procesul prin care a fost creat NLP-ul. Prin procesul de modelare se elucideaza strategiile, tiparele, filtrele (convingerile si valorile) si fiziologia coprorala care, toate aplicate corect vor permite altei persoane sa dezvolte un anumit comportament. Codificarea acestora intr-o serie de pasi distincți va face comportamentul mai usor de reprodus.

Model

in NLP, un model este o descriere a unui concept sau comportament care include strategii, filtre, fiziologie corporala, stare interna, kinestetica etc., prin care acesta sa poata fi studiat si inteles in detaliu.

Modelul Milton

Modelul Milton de comunicare are intentia total opusa fata de Meta Model si deriva din tiparele limbajului folosit in terapia hipnotica de catre Dr. Milton Erickson. Acesta include tipare lingvistice abstracte cu un nivel de ambiguitate care sa se potriveasca cu experienta clientului si sa-l ajute sa acceseze resursele sale inconstiente.

Mismatching

Se refera la comportament sau cuvinte contradictorii și este unul din Meta Programe.

Mintea Subconstienta

Partea mintii de care nu esti constient… chiar acum.

Metafora

O poveste (o analogie sau o figura de stil) spusa cu un scop, care ne permite sa depasim rezistenta constienta a unui client si care ajuta clientul sa faca conexiuni la un nivel mai profund.

Modelul lumii

Valorile, convingerile si atitudinile unei persoane care fac legatura cu lumea exterioara si care creeaza interpretarea propriei lumi interioare.

Nominalizarea

Un verb de actiune care a fost transformat in substantiv, prin schimbarea usoara a structurii sau adaugarea unei  terminatii. (Vezi Meta Modelul.)

Nepotrivirea / Contradictia

Se refera la comportamente sau cuvinte contradictorii si reprezinta unul din Meta programe.

Nivele Logice

Reprezinta nivelul specific sau abstract de ințelegere sau prezentare a lucrurilor sau evenimentelor din mediu. (De ex., conceptul banilor reprezinta un nivel logic inferior fata de conceptul prosperitații.)

Operator Modal

Operatorul modal al necesitatii se refera la cuvintele care formeaza regulile in viata noastra (se cuvine, trebuie, de dorit, etc). Operatorul modal al posibilitatii se refera la cuvintele care arata ce este posibil (pot, nu pot, etc.).

Oglindire incrucisata

Folosita in procesul de Rapport, cand corelarea comportamentului extern a unei persoane este sincronizata cu o alta parte a corpului. Ex: Sincronizarea miscarii unui deget cu ritmul respiratiei clientului.

Oglindire

Potrivirea in oglinda a comportamentului/ limbajului corpului interlocutorului sau clientului. (Ex: Daca ridici mana dreapta si eu ridic mana stanga imitand miscarea ta, atunci eu te oglindesc pe tine.)

Olfactiv

Legat de simtul mirosului

Operator Modal

Operatorul modal al necesitatii se refera la cuvintele care formeaza regulile in viata noastra (se cuvine, trebuie, de dorit, etc). Operatorul modal al posibilitatii se refera la cuvintele care arata ce este posibil (pot, nu pot, etc.).

Parti

Partile sunt portiuni ale mintii inconstiente care au de obicei convingeri si valori conflictuale cu intregul.

Potrivirea

Imitarea deliberata a unui detaliu din comportamentul altuia pentru a dezvolta starea de rapport. (Ex: Daca amandoi ridicam mana dreapta, atunci ne potrivim).

Pozitie Perceptuala

Descrie punctul nostru de vedere asupra unui eveniment sau situatie din diferite puncte de observatie ale acestuia: prima pozitie este punctul nostru de vedere. A doua pozitie este de obicei punctul de vedere al interlocutorului privindu-ne pe noi insine prin ochii lui. A treia pozitie este puctul de vedere a unui observator disociat, cum ar fi musca de pe perete, vazand evenimentul precum se petrece, cu toate personajele si lucrurile cuprinse in imagine.

Pozitia a Doua

in relatie cu o pozitie perceptuala: a doua pozitie descrie comportamentul nostru prin ochii interlocutorului. A doua pozitie este de obicei punctul de vedere al altcuiva. (Prima pozitie este punctul nostru de vedere, a treia pozitie este punctul de vedere al unui observator disociat.)

Pozitia a Treia

Care tine de o pozitie perceptuala: a treia pozitie este punctul de vedere al unui observator disociat. (Prima pozite este propriul nostru punct de vedere, iar a doua pozitie este de obicei punctul de vedere al celeilalte persoane.)

Presupozitii

Presupozitia literal insemna atribuire. in limbajul natural presupozitia este ceea ce se intelege din propozitie. Este utila “sa asculti sau sa citesti printre linii” si la comunicarea cu cineva folosind atribute, pe care interlocutorul va trebui sa le accepte pentru ca procesul de comunicare sa aiba sens.

Presupozitiile NLP

Atributii sau convingeri convenabile care nu sunt necasar “adevarate” dar care, acceptate si crezute, ne vor schimba gandirea si ne vor imbunatatii rezultatele ca NLP Practitioner.

Prima Pozitie

Este una din pozitiile perceptuale. Prima Pozitie este aceea in care suntem in contact cu model lumii noastre interioare.

Proiectarea in Viitor

Repetitia mentala a rezultatelor in viitor, pentru instalarea unei strategii de recuperare, in asa fel incat rezultatele sa apara asa cum sunt ele dorite.

Programare Neuro-Lingvistica

NLP este studiul excelentei, care descrie cum gandirea noastra determina comportamentul si ne permite sa modelam excelenta prin reproducerea acelui comportament.

Rapport

Procesul de potrivire sau oglindire a cuiva pentru ca acesta sa accepte, fara comentarii, sugestiile nonverbale pe care i le transmitem. (La origine, in hipnoza legatura avea un alt inteles, adica o stare in care subiectul aflat sub hipnoza vede, aude numai hipnoterapistul.) in NLP semnifica stabilirea unui rapport de incredere intre interlocutori.

Reformulare

Procesul de schimbare a cadrului sau a contextului unei afirmatii pentru a-i da alt sens. in vanzare acest proces se numeste “Rezolvarea obiectiunilor”.

Reformularea Continutului

(Se mai numeste si Reformularea intelesului) Dandu-i unei afirmatii un alt inteles prin recuperarea continutului, care schimba focalizarea, este o reformulare de continut. “Ce altceva ar putea sa insemne acest lucru?” sau “Ce nu ai observat?”

Reformularea Contextului

Punind o afimatie intr-un mediu sau contest diferit, ii poate schimba intelesul. V-ati putea intreba “in ce context si-ar schimba intelesul acest comportament?”

Reprezentare

Un gand din minte care include viziuneq, auditivul, kinesteticul, olfactivul gustativul si auditivul digital (dialogul interior).

Reprezentari interne

Continutul gandirii noastre ce include imagini, sunete, senzatii, gusturi, mirosuri si dialog intern si se bazeaza pe informatiile fitrate din mediu.

Resurse

Resursele iti permit sa faci schimbari in tine sau sa le folosesti pentru a obtine un rezultat. Resursele pot include anumite stari, adoptarea anumite fiziologii corporale, noi strategii, convingeri, valori, atitudini, sau chiar un comportament specific.

Rezultat

Un final definit sau dorit

Ritmarea

Este potrivirea sau oglindirea comportamentului extern al interlocutorului pentru a obtine rapport.

Schimbarea Sensului

Schimbarea sensului (Numita cateodata Refortmularea de Continut) unei afirmatii prin recuperarea in mare parte a continutului, ca sa schimbam focalizarea. Poti intreba “Ce altceva inseamna asta?” sau “Ce este in acest context cea ce nu ai observat si care ar putea schimba sensul?”

Sinestezie

O strategie in doi pasi, unde cei doi pasi sunt legati impreuna dar unul este in afara perceptiei constiente, precum “Vreau sa vad cum ma simt.”

Sistemul Conducator

E locul unde accesam informatia din memoria noastra. Sistemul conducator este descoperit prin observarea tiparului ochilor, care are legatura neurologica directa cu sistemul de reprezentare pe care-l accesam in acel moment.

Sistem de Referinta Preferat

Este sistemul reprezentational pe care cineva il foloseste cel mai des cand gandeste si cand isi organizeaza propriile experiente.

Sistemul Primar de Reprezentare

Felul prin care ne reprezentam in exterior procesele noastre interne. (Este descoperit prin ascultarea predicatelor si observarea fiziologiei.)

Sistem Reprezentational

Unul din cele sase lucruri pe care ie poti face mental: vizual, auditiv, kinestetic, olfactiv, gustativ si auditiv digital (dialogul interior).

Sistem Vestibular

Are de-a face cu simtul de echilibru al unei persoane (termen anatomic, organul se gaseste in urechea interna).

Squash Vizual

(Acum se numeste Intergrarea Partilor) O tehnica NLP care ne permite sa integram parti de la nivele subconstiente prin ajutarea fiecareia sa traverseze nivele logice (prin generalizare) si sa treaca de limitele fiecareia pentru a gasi un nivel mai inalt si comun de uniune si de intregire.

Stare

Se refera la o conditie emotionala interna. De ex: O stare vesela, o stare trista, o stare de motivatie , etc. in NLP credem ca starea ne determina rezultatele, asa ca avem grija sa fim in starea de excelenta.

Stare cu Resurse

Se refera la orice stare in care o persoana are emotii si strategii pozitive la dispozitie. Evident, starea implica un rezultat obtinut cu succes.

stergerea

Este unul dintre cele 3 procese majore (inclusiv distorsionare si generalizarea) pe care se bazeaza procesul ligvistic al Meta Modelului. stergerea apare cand excludem o portiune din experienta noastra.

Strategie

O secventa specifica de reprezentari interne si externe care determina un anume rezultat.

Structura in Adancime

Baza subconstienta pentru structura de suprafata a unei afirmatii. O mare parte din structura in adancime a oricarei afirmatii este in afara constientului.

Structura de suprafata

Acesta este un termen lingvistic care se refera la structura comunicarii noastre, si in general exclude profunzimea structurii de adancime. Procesul prin care se produce aceasta metamorfoza implica stergere, generalizare si distorsiune. (Vezi de asemenea structura de adancime.)

Submodalitati

Acestea sunt distinctii (sau subseturi) care fac parte din fiecare sistem reprezentational care codifica si dau un inteles experientelor noastre. De ex. o imagine poate fi alb-negru sau color, poate fi film in miscare sau nemiscata, poate fi focalizata sau nefocalizata – acestea sunt submodalitati vizuale.

Suprapunere

Folosirea un sistem reprezentational preferat care sa ne permita sa obtinem acces la altul. Ex: “Imagineaza-te mergand (sistem rep. preferat) de-a lungul plajei si ascultand pasarelele. Acum uita-te in jos la nisip si simte nisipul rece si ud de sub picioarele tale.“

Uptime

O stare in care atentia este focalizata in exterior (opusa la down-time unde atentia este focalizata in interior).

Time Line Therapy®

Un proces specific creat de Tad James, care permite clientului sa elibereze emotiile negative, sa elimine deciziile limitatoare si sa creeze un viitor pozitiv pentru el insusi. (Vezi Time Line Therapy si bazele personalitatii, 1988)

Transa

Orice stare de constienta modificata. in hipnoza asta este caracterizata de obicei prin focalizare interioara intr-un punct.

Transferul Submodalitatilor

Dupa Analiza de Contrast, transferul submodalitatilor reprezinta procesul de schimbare reala a setului submodalitatilor unei reprezentari interne cu un alt set de submodalitati pentru a-i schimba sensul. Ex. Transferul submodalitatilor inghetatei (care plac clientului) peste cele ale iaurtului (care nu-i place clientului) va trebui sa determine clientul sa-i displaca inghetata

Valori

Generalizari la nivel inalt, care descriu ceea ce este important pentru tine – in NLP se mai numeste si criteriu. (Vezi Time Line Therapy® si bazele personalitatii, 1988.)

Vizual

Are de-a face cu simtul vazului.

NLP PRACTITIONER

Acreditare internationala in NLP si Time Line Therapy®

ln doar 8 zile te familiarizezi si obtii o specializare in folosirea tehnicilor NLP si aplicarea lor pe diferite domenii ca: viata personala, business, o noua cariera, sanatate, sport sau relatii cu cei din jur.

ABONEAZA-TE LA NEWSLETTER

Fii la curent cu programul complet de evenimente, cursuri NLP acreditate si oportunitati de inscriere.

CALENDAR