Ce inseamna Coachingul?

Cuvantul coaching isi are originea din Statele Unite, care inseamna antrenor, o persoana care ne ajuta sa ne dezvoltam personal. De ajutat ne poate ajuta in multe feluri. Se pot da sfaturi, se pot invata procedurile si se pot repeta tehnici. Sunt lucruri cu adevarat importante dar de acest aspect se ocupa trainingurile. Coaching-ul NLP este o forma de invatare care se axeaza pe individ, pe nevoile si particularitatile sale.
Facand asemanare cu sportivii,atunci cand sunt la inceput sportivii fac acelasi lucru in rand cu ceilalti. “Alearga de cinci ori o mie de metri, inoata 30 de bazine…” – spune antrenorul si totii sportivii alearga si inoata. In momentul in care sportivul este selectat acesta primeste un program special, personalizat, “croit” special pentru el.

El nu se mai ocupa de elementele de baza, pe acelea si le-a insusit deja si rezultatele cu acele cunostinte sunt pe masura fara de care nu ar fi putut ajunge in top. Totusi daca se doreste sa se obtina maximul din acel sportiv, este nevoie de un program personificat.

Coachul NLP stie ca persoana care cunoaste situatia cel mai bine este clientul, iar avand in vedere acest lucru, tot clientul este cel care este cel mai in masura sa vina cu solutia. Coachul stie ca intrebarile noi formeaza si aduc noi realitati, iar intrebarile bine puse pun pe ganduri clientul si il orienteaza catre rezolvarea probleme

Cui se adreseaza?

De la un anumit nivel coachingul se refera la oricine, de la sportivi la artisti si asa mai departe. Din punctul de vedere al unei firme se poate vorbi de coaching cu persoanele care ajung la acel nivel de conducere la care probelemele pe care le intampina nu le mai pot discuta cu partenerii de afacere.

Aici vorbim despre un manager de top care poate ajunge in anumite situatii in care ar trebui sa ia anumite decizii si are anumite dubii. Cu cei din subordine nu poate sa se sfatuiasca, dar nici cu proprietarii de afacere nu se poate sfatui, deci in cazul asta el apeleaza la un coach.

Ei stau de vorba iar in urma discutiei se ajunge la rezolvarea problemei. Managerul stia raspunsul la problema sa din totdeauna, doar ca nu si-a dat seama. De aceea trebuie cineva care sa nu fie implicat in problema si sa o vada din exterior. Acest cineva, coachul de business, tine o “oglinda” catre client pentru a-l ajuta sa se inteleaga. Doar acea persoana poate lua deciziile cele mai bune,persoana care este in clar cu capacitatile sale.

Cum ne alegem coach-ul?

Asta intradevar este o intrebare grea, o intrebare pe care o putem asemana cu alegerea medicului in momentul in care avem o afectiune. Nu cred ca exista o reteta pentru asta, pentru a spune in cine putem avea incredere, iar coach-ul trebuie sa fie o persoana de incredere pentru ca procesul sa aiba efect. Inainte de alegerea coachului ar fi bine sa avem o discutie initiala cu el. Ar fi bine de cerut referinte despre el, poate ca asta ar fii cel mai important lucru atunci cand alegem. Coachul trebuie sa fie o persoana in care sa avem incredere totala, fie ca vorbim de life coaching sau business coaching. NU este nevoie de o relatie de prietenie pentru asta, de multe ori este suficient profesionalismul coachului. Este ca si atunci cand ne lasam pe mana chirurgului inainte de operatie.

Cum se desfasoara sesiunile de coaching? Care este frecventa cu care se intalnesc coach-ul si clientul?

Fiecare caz este diferit, dar pot fi asemanari. In principal sunt 2 feluri de coaching. Cel stabilit si cel felxibil. La cel stabilit se discuta inainte frecventa si tematica pentru care se fac sesiunile de coaching, iar le cel flexibil se concentreaza pe problemele actuale in principal.Totusi intre cele doua tipuri de coaching nu este foarte mare diferenta deoarece si la cel stabilit este nevoie de un nivel mare de flexibilitate, iar la cel felxibil este nevoie de o anumita perseverenta si continuitate. Din punctul meu de vedere este bine sa se combine cele doua. De exemplu timpul alocat pentru coaching sa fie o parte prestabilita iar daca situatia o cere sa se poata continua sau extinde pana se obtine un rezultat concret al problemei prezentate. Se recomanda sa se stabileasca inca de la inceput frecventa intalnirilor dintre coach si client care pot fi saptamanale sau lunare.

De multe ori coachul nu stie multe despre profesia clientului. Acest lucru nu este un impediment in relatia cu clientul?

Este vorba despre om, nu despre profesie. Cel care da sfaturi si ajuta in domeniul in care clientul profeseaza se numeste consilier. Consilierul impreuna cu persoana cauta un raspuns la o anumita problema profesionala. Coachul nu se ocupa de organizatie ci de persoana. Coach-ul nu va da solutii la problema clientului ci va pune intrebari in asa fel incat clientul sa gaseasca singur raspunsul adecvat. Din punct de vedere al coachingului importanta se pune pe intrebari si nu pe raspunsuri.

COACHING SI PERSONAL COACHING™

c-gna

Gina Veveriță

Master Trainer de NLP, Time Line Therapy®, Trainer Hipnoterapie si Coaching