Cursuri de dezvoltare personală pentru începători sau avansați!?
16.08.2019
Descoperă etapele care produc succesul în coaching-ul NLP
26.03.2020

7 trucuri din NLP pentru un bun rapport


Rapportul (engl: “rapport”) reprezintă un concept cheie în NLP.

Rapportul reprezintă capacitatea de a stabili o conexiune la nivel subconștient cu orice persoană, în orice moment. Enumerăm aici trei beneficii majore pentru cei care vor invăța să utilizeze rapportul:

  1. Îți ascuți simțurile: acuitatea senzorială presupune că ești prezent și conectat la subiectul discuției, la nevoia interlocutorului. Transmite eficient, ” pe limba lui” mesajele tale!
  2. Comunici conștient și eficient: În NLP, comunicarea se face cu un scop. Nu există comunicare de dragul comunicării. Mintea conștientă transmite instrucțiuni minții subconștiente și prin rapport se creează conexiuni subconștiente între interlocutori.
  3. Dezvolți relații bune și prospere: Rapportul stă la baza relațiilor puternice, strânse și armonioase între oameni. Este sentimentul de conexiune pe care îl obții atunci când intâlnești pe cineva care îți place, ai încredere și al cărui punct de vedere îl ințelegi. Este legătura care se formează atunci când descoperi că impărtășești valorile și prioritățile altora în viață.

Crearea rapportului este o combinație a mai multor abilități de comunicare, totuși rapportul nu este doar un instrument pentru construirea relațiilor, este adesea fundația succesului.

Se știe că atunci când oamenii se aseamănă, se plac și … se adună. Rapportul este un proces de sensibilizare a comunicării la nivel subconștient, și nu presupune neapărat atragerea simpatiei persoanei cu care comunicăm.

Ecuația comunicării: 7% cuvinte+38% tonalitate+55% gesturi corporale

Conversațiile în afaceri
Conversațiile în afaceri: Gesturi, limbaj, cuvinte

În anii ’70, mai mulți cercetători au efectuat studii asupra comunicării verbale si non-verbale. Potrivit lui Albert Mehrabian, profesor emerit de psihologie la Universitatea din California, în momentul în care comunicăm cu cineva, cuvintele reprezintă numai 7% din acea comunicare, 38% este reprezentat de tonul vocii și un procent și mai mare de 55% este reprezentat de fiziologia corporală, mai specific limbajul corpului. Pentru o comunicare eficientă și semnificativă toate cele trei elemente ale mesajului trebuie să se sprijine reciproc – trebuie să fie „congruente”.

Robert Birdwhistell, în studiul mișcării corpului uman, publicat in 1970, a estimat ca „nu mai mult de 30 până la 35% din semnificația socială a unei conversații sau a unei interacțiuni este purtată de cuvinte”.

Informațiile transmise de gesturile și mișcările umane sunt codificate și modelate diferit în diverse culturi, iar aceste coduri pot fi descoperite printr-o cercetare calificată a mișcărilor particulare într-un context social.

A crea rapport cu interlocutorul înseamna a copia sau oglindi elementele din ecuația comunicării.

Trucul 1: Acordează vocea

Poți potrivi volumul (tare sau în surdină), viteza (mai rapid sau mai lent), tonul (înalt sau jos) și timbrul (caracteristica personală) a vocii când vorbim cu cineva. De asemenea, poti asculta cu atenție cuvintele pe care le folosește persoana și vei folosi o formulare similara.


Trucul 2: Coordonează respirația

Coordonarea respirației cu altcineva este un mod foarte profund de a stabili rapport. Se poate ritma respirația cuiva prin a respira în acelasi timp cu acea persoana, corelând expirația și inspirația. Daca respiri în acelasi ritm cu cineva și apoi încetinești treptat ritmul respirației, aceasta va tinde să încetinească.


Trucul 3: Copiază sau oglindește postura

Copierea și oglindirea posturii și a gesturilor va produce rapportul în mod natural.O imagine face cât o mie de cuvinte! Priviți aici ce înseamnă un adevărat rapport:

Oglindirea prin Rapport - Barak Obama
Barrack Obama (st) David Cameron (dr) la Casa Alba;

Trucul 4: Utilizează cuvintele cheie folosite de interlocutor

Pentru crearea rapportului este nevoie de multe ori, de mai mult decât copierea posturii, respirației sau tonalității. Înseamnă să observi cum gândește interlocutorul, ce cuvinte folosește și să utilizezi același sistem de reprezentare, care poate fi vizual, auditiv, kinestezic sau audiodigital (dialogul interior). De exemplu, s-a dovedit că unii oameni gândesc cu precădere in imagini, unii cu precădere în cuvinte, unii preferă sunetele, iar alții atingerile si sentimentele.

  • auditiv: sunete si cuvinte;
  • kinestezic: sentimente si actiuni fizice;
  • vizual: imagini si tablouri.

La cursul de Practician NLP înveți și dezvolți chiar în a doua zi de curs capacitatea de a vorbi în fiecare dintre limbajele, senzorial, vizual, auditiv, kinestezic și chiar cum saă detectezi ce tip de gândire utilizează o persoană înainte de a spune ceva.


Trucul 5: Urmărește mișcările ochilor interlocutorului

Din mișcările ochilor unei persoane poți prezice dacă va fi interesat să „vadă” propunerea ta, să „audă” despre ea sau să obțină o „senzație” despre aceasta. Decizia finală va fi influențată de prezența sau lipsa rapportului. De asemenea, poți decide dacă închei vânzarea sau negocierea, dacă ajungi la un acord și câștigi cooperare din partea celor de al căror ajutor ai nevoie.

Strategia Ochilor
Strategia Ochilor

Câteva exemple:VR: vizual reamintit – rechemarea imaginilor din memorie, reamintirea lucrurilor văzute anterior;

Întrebarea de descoperire: ” Ce culoare avea camera în care ai copilărit?” sau ” Ce culoare avea prima mașina pe care ai avut-o”?

VC: vizual construit – imaginarea unor lucruri nevăzute dar posibile, care pot lua naștere în minte folosind imaginația, creativitatea vizuală;

Întrebarea de descoperire: “Cum ar fi arătat camera (sau mașina) dacă ar fi fost albastră (sau alta culoare)?”

Veți descoperi toate elementele tiparului ochilor în primele zile ale cursului de practician. Este important de reținut că nu toate mișcările ochilor sunt strategii! La fel de important este să testați strategiile punând mai multe intrebari de calibrare.

Unii oameni mai întâi procesează informațiile pe care le-ai spus înainte să-și acceseze propria strategie. Cei mai mulți își vor mișca ochii într-un tipar recunoscut pe măsură ce își accesează strategia sau reiau informațiile în minte. Aici devine foarte importantă acuitatea senzorială a practicianului. În acest moment, acuitatea senzorială cu experiență din partea practicianului va face mare diferenta.

Strategiile din tiparele ochilor sunt, probabil, unul din cele mai putenice tehnici pe care le poți învăța în NLP.

Trucul 6: Discută despre experiențele comune

Comunicarea interpersonală prin Rapport
Comunicarea interpersonală prin Rapport

Când oamenii se întâlnesc pentru prima dată, deseori relația de început se bazează pe experiențe comune, interese comune, trecut, concepte și valori. Corespondența experiențelor comune este numită in NLP “legătură“.

Stabilirea legăturii este importantă și în relațiile interpersonale, de exemplu cu un membru de sex opus. Mai intâi trebuie sa stabilesti Rapport cu acesta. Intră în legatură, copiază-l, oglindește-l pentru ca el să inceapă să aibă încredere în tine, să se simtă bine cu tine și să aibă reprezentări interne bune cu tine!

A crea Rapport este un proces important atât in afaceri, cât și în relațiile interpersonale!


Trucul 7: Ajustează corespunzator mărimea fragmentelor de informație

Gustav Klimt: Portret Adela Bloch-Bauer
Gustav Klimt: Portretul Adelei Bloch-Bauer

Acest truc se referă la gradul de detaliere sau de abstractizare al persoanei cu care comunici și vrei sa intri in Rapport. Dacă acea persoana se descurcă în abstract, probabil se plictisește ușor la detalii. Pe de altă parte, cineva căruia îi plac detaliile va descoperi că nu este destulă informație dacă îi arăți doar imaginea de ansamblu.

Deci, asigură-te de corelarea măsurii informațiilor cu care se confruntă interlocutorul!


Importanța stabilirii unui Rapport

Pentru a excela în abilitatea de a crea Rapport, este important să învățăm abilitatea de a obține instantaneu legătura cu oricine.

La cursul de practician (găsești structura cursului aici) vei invăța cum să creezi Rapport, vei dezvolta acuitatea senzorială pentru a o aplica în viața de zi cu zi.

Abilitatea de a dezvolta și menține o legatură cu un numar cât mai mare de oameni din medii diverse va permite să obții ceea ce dorești.

Așa încât, stabilirea Rapportului este, probabil, cea mai importantă abilitate din lume!

strans-de-mana-nlp-rapport
Tehnici NLP pentru afaceri

Comments are closed.

Share This