Ești o persoană în timp sau prin timp?
05.03.2019
Legea Cauză>Efect – Motive sau Rezultate? Ce alegem de fapt?
07.07.2019

Ne dorim stări sau obiective realizate? Este o întrebare de conștientizare caracteristică Programării Neuro Lingvistice. Deseori în cursuri când întreb câte persoane au reușit să aibă obiective realizate, văd multe mâini ridicate și când întreb câte persoane nu au obiective realizate, observ că se ridică aceleași mâini.

Se întâmplă ca atunci când oamenii se gândesc la obiective, ei de fapt să își dorească stări. Nu e vorba despre faptul că nu îți atingi obiectivele, toți ne-am atins un obiectiv la un moment dat, e vorba despre consistență.

Avem nevoie de obiective? Avem nevoie de obiective realizate? De ce e important să le stabilim și cum putem să facem asta? Gândește-te, dacă noi doi, tu si cu mine, dragă cititorule, ne vom urca pe o barcă și vom pluti pe ocean, tu mă vei întreba: Unde mergem? Iar eu îți voi spune că “habar n-am”. Atunci probabil vom pluti spre oriunde ne va duce curentul.

Aș putea să spun că stabilirea și realizarea obiectivelor cresc stima de sine. Iar diferența dintre obiective stabilite și obiective realizate o face ACȚIUNEA. Da, și aș mai spune că oamenii care nu au obiective vor bifa realizarea obiectivelor altor persoane.

În primul rând, să definim ce e un obiectiv. Obiectivele sau rezultatele, sunt ceva ce vrei să creezi în universul tău și înainte de a detalia cum se formulează corect un obiectiv, să facem diferența dintre o stare și un obiectiv.

O stare este ambiguă, ca de exemplu “vreau să fiu fericit”, pentru că nu știi cu exactitate ce înseamnă asta. Un obiectiv este specific, ca de exemplu să câștigi “x” euro pe an.

În momentul prezent, poți avea orice stare, orice emoție. Pe când un obiectiv se obține în timp.

În stări, nu e nevoie de pași deloc, în schimb la obiectiv e nevoie. Stările sunt infinite, fără granițe, pe când obiectivul e măsurabil, îl măsori exact când l-ai atins. Obiectivele sunt doar pentru tine, nu sunt pentru alți oameni. Le scriem, trecem la acțiune și măsurăm rezultatul fizic. Rezultat final, obiective realizate!

Așadar de ce să avem obiective? Dacă nu le ai, ar trebui să te mulțumești cu tot ceea ce obții, nu-i așa? Te-ai gândit vreodată că oamenii nu își ating potențialul din cauză că nu au obiective? E ca și cum te duci la gară și vrei să cumperi un bilet de tren, dar nu cunoști destinația finală. Nici nu te mai urci în tren și ajungi să bați pasul pe loc. Direcția este importantă.

Și, mintea subconștientă are nevoie de direcție specifică și consistență pentru a ști pentru ce muncește și ce să îți aducă în lumea fizică. Urmând criteriul SMART când îți stabilești obiective vei obține mai multă claritate asupra acestuia.

Să vedem ce înseamnă fiecare element din acronimul SMART:

S vine de la specific și simplu. Cu cât sunt formulate mai specific, cu atât sunt șanse mai mari să le încadrezi la obiective realizate. Cu cât sunt mai specifice devin fizic reale. Să fie foarte foarte detaliate, exact așa cum vrei tu.

O greșeală făcută de mulți oameni e că spun că “vreau să locuiesc în casa aia”. Obiectivul formulat specific este să locuiești în casa aia, nu “să vrei” să locuiești în ea. Legat de bani, la fel, trebuie să fim foarte foarte specifici față de ce ne dorim. Te gândești ca să faci obiectivele foarte clare și instrucțiunile să fie foarte specifice ca și pentru un copil de 5-6 ani!

Și pentru că am avut mai sus un exemplu care se referă la bani, un aspect foarte important ar fi să te gândești la bani ca la un mijloc pentru a obține ceea ce îți dorești prin intermediul acestora, nu ca la un obiectiv final.

M vine de la măsurabil și cu sens (meaningful). Cum îți vei măsura succesul? Ce trebuie să se întâmple, cum te vei simți, ce vei vedea, ce vei auzi? Fă-l mai specific. Dacă nu îl poți măsura, e de fapt o stare. Obiectivul trebuie să fie pentru tine, să aibă sens pentru tine, să fie măsurabil pentru tine. Este obiectivul tău? Asigură-te că e al tău, la fel ca și rezultatul. Exact! Dacă nu e pentru tine, cum să fii motivat? Deci fă-ți obiectivul măsurabil și să aibă sens pentru tine. Prin urmare, avem încă un motiv în plus să ne dorim obiective realizate, nu stări.

A are 3 părți, ca și cum s-ar întâmpla acum, în toate ariile din viață și să poată fi atins. Obiectivele tale trebuie să fie formulate la timpul prezent, ca și când le-ai fi atins deja. Ce e formulat la timpul viitor nu va funcționa.

Sunt 6 domenii din viață în care este bine să ai Obiective pentru a te simți împlinit: carieră, familie, relație, sănătate, dezvoltare personală și spiritualitate. Stabilindu-ți Obiective în aceste domenii și trecând la acțiune, vei fi în echilibru și împlinit în viața ta.

Urmează R, realist, responsabil. Realist și tangibil merg cumva mână în mână. Împărtășește-l doar cu oamenii care te susțin. Dacă vrei să fie realist, folosește realitatea ta, te rog. Când am spus altora despre obiectivul meu, mi-au spus să fiu realistă, că altfel voi fi dezamăgită. Propunerea mea este să își păstreze ei realitatea lor și lucrează tu cu a ta.

Iată niște întrebări care să te ajute să îți dai seama cât de realist e Obiectivul:

  1. Ce nivel de certitudine ai că îl poți face să se întâmple? Dacă obiectivul e realist, procentul va fi de 100%.
  2. Ce nivel de certitudine ai că se va realiza? Dacă obiectivul e realist, răspunzi cu 100% la ambele întrebări. Dacă nu ai certitudine în proporție de 100%, ai o decizie limitatoare. În această situație fie ajustezi obiectivul, fie schimbi credințele astfel încât obiectivul să fie atins 100%.

Este obiectivul responsabil? Iată un exemplu de obiectiv iresponsabil. Cineva își stabilește ca obiectiv să fie într-o relație cu cineva anume, dar nu a întrebat persoana respectivă dacă și ea vrea să fie într-o relație cu el. Acesta este un obiectiv iresponsabil. Dar dacă persoana nu vrea să fie împreună cu el? Îl faci responsabil dacă te gândești care sunt caracteristicile care îți plac la acea persoană și faci un obiectiv nepunând un nume exact persoanei cu care dorești să fii într-o relație.

Să ne amintim să luăm în calcul și ecologia, care în NLP se referă la studiul consecințelor. Fiecare obiectiv pe care îl avem crează și consecințe. Ecologia este la 3 niveluri, tu fiind în centru. Obiectivul să fie ecologic pentru tine, pentru cei din jur și pentru planetă. Ecologia înseamnă să fie impact neutru sau pozitiv pentru tot ce înseamnă viața ta și ce ai în jur.

Dacă obiectivul nu e ecologic, fie ai o credință limitatoare, fie îl faci ecologic. Un obiectiv neecologic va avea un impact negativ asupra celor din jur. Planeta va interveni, dacă obiectivul nu e ecologic. Când obiectivul e ecologic, te vor ajuta ceilalți, până și planeta te va ajuta să obții acel obiectiv ecologic. Îmi place să spun că toate intențiile pe care le trimiți în acest Univers se vor întoarce amplificat către tine.

Am ajuns la T, temporal și spre, adică atractiv. Când setezi obiectivul, să ai o dată exactă, zi, lună, an. Cu cât îl faci mai precis și exact, cu atât mai bine. Săptămâna viitoare, luna viitoare, nu funcționează, trebuie o dată specifică. Să nu fie formulat în termeni negativi, să fie specific și pozitiv îndreptat spre ce îți dorești exact în Universul tău.

După ce te-ai asigurat că obiectivul tău este SMART, urmează un pas minunat: inserarea acestuia în viitor pe linia timpului tău și se poate face prin tehnica Creating your future®, care este marca înregistrată pe care noi o folosim în workshopul “Transform your Life Re-surse pentru viitor”, precum și în cursul de Practician NLP. De alfel fiecare dintre cursurile de la NLPDiscovery încep prin stabilirea unui obiectiv special pentru acel curs.

Să treci la Acțiune, să acționezi, te va duce de la mental la fizic. Așa că trebuie să treci la acțiune și să te porți ca și când Obiectivul s-a întâmplat deja, astfel îți susții mintea subconștientă să îl treacă de la partea mentală la cea fizică.

Avem niște distincții legate de a cui este responsabilitatea obiectivului. E nevoie de responsabilitate 100% pentru obiectivul tău. Fii responsabil 100%, doar tu poți să o faci, este Obiectivul tău. Dacă ai un dubiu sau o îndoială într-un procent mic de doar 1%, asta înseamnă 100% sabotaj.

Un Obiectiv SMART, 100% congruent, dinamic, creează noi rețele neurologice. O mică parte din creierul tău, sistemul reticular activator, este ca un radio care difuzează milioane de unde în Univers. Alegi programul pe care vrei tu să îl auzi și le dai mai încet pe celelalte și atunci auzi doar programul ales de tine.

Când obiectivul este congruent și te porți ca și când îl ai deja, sistemul tău reticular se poartă ca un radar de OBIECTIVE. Vei descoperi posibilități infinite pe care nu le-ai văzut înainte, va fi ca și când obiectivul se întâmplă de la sine. Obiectivul tău va fi extras și pus deoparte și se va întâmpla ca și când ar fi magie. Și poate e magie.

Acesta e materialul despre obiective. Acum pune în practică ce ai învățat în toate cele șase domenii. În business de exemplu, e nevoie de obiective. Dacă ești proprietar de afaceri, stabilește-ți obiective în afacerea ta și trece-le și prin întrebările pentru obiective. În vânzări, cu echipa. Dacă faci coaching, totul se rezumă la atingerea obiectivelor împreună cu clientul tău. Dacă faci terapie, pune-ți un obiectiv, ce vrea clientul să obțină, ce vrei tu să obții? Un obiectiv puternic stabilit de fiecare dintre parteneri va conduce relația de cuplu pe următorul nivel.

În concluzie consider că e necesar să îți pui obiective în toate domeniile vieții, să fie SMART, să fii congruent și să treci la acțiune, să fii responsabil pentru ele. Vino la unul dintre cursurile noastre și învață tehnica Creating your Future®, care cu siguranță va face diferența.

Comments are closed.

Share This