Descoperă etapele care produc succesul în coaching-ul NLP
26.03.2020
lingvistica cuantica
NLP și gândirea cuantică
05.07.2020

Presupozițiile NLP-ului: asumpții convenabile

Presupozițiile NLP-ului reprezintă ipoteze (reformulate în propoziții) care sunt considerate a fi prezente sau adevărate pentru ca un concept să fie înțeles. Iar în cazul de față conceptul se numește NLP. Aceste presupoziții ne conturează realitatea și le vom descoperi pe măsură ce aplicăm procesele și tehnicile din NLP

Descrierea conceptului de NLP

Multe cărți dedicate NLP-ului conțin și întâmplarea anecdotică, ce amintește de momentul în care John Grinder și Richard Bandler au dat un nume informațiilor și descoperirilor făcute în anii ‘70 privind modelele comunicării eficiente, al transformării personale și învățării accelerate. În primăvara lui 1976, John și Richard se aflau la o cabană la mare înălțime, în California, pentru a pune în ordine informațiile și descoperirile pe care le-au făcut până la acea vreme. Spre sfârșitul unei sesiuni maraton de 36 de ore, s-au așezat la masă, la un pahar de vin roșu și și-au pus întrebarea: „ Cum Dumnezeu să numim asta ?” Rezultatul a fost Programare neuro-lingvistică, o sintagmă ce include 3 noțiuni simple:

  • Componenta „neuro” a NLP recunoaște ideea fundamentală că întreg comportamentul nostru are la bază procesele neurologice aflate la baza celor 5 simțuri (văz, auz, miros, gust, simț tactil și simțire). Corpul și mintea formează o unitate inseparabilă.
  • Componenta „lingvistică” subliniază faptul că folosim limbajul pentru a ne organiza gândurile și comportamentul și pentru a comunica.
  • Programarea” se referă la diferitele modalități pe care le putem alege pentru a ne organiza ideile și acțiunile astfel încât să producem rezultate. Bandler susținea în anii 70 că omul este singura mașinărie care se poate programa singură (mai este oare valabil enunțul în 2020?)
NLP-ul este despre organizare si actiune pentru a produce rezultate

15 presupoziții în NLP

Iată în continuare presupozițiile NLP-ului (standardele etice, principiile de bază, convingerile) după care se ghidează programarea neuro-lingvistică:

1. Respectă viziunea despre lume a celeilalte persoane (modelul lumii celuilalt). Prin respect nu se înțelege că trebuie să-l accepți sau că nu vom schimba acest model, ci pur si simplu inseamna a respecta modelul lumii celuilalt si intra in el. Așadar, adevărul este că folosești modelul lumii clientului, îl respecți și îl utilizezi pentru a ajuta clientul să obțina schimbarea pe care dorește să o obțina și de care are nevoie pentru a-și atinge rezultatele dorite Mai multe despre acest concept scriem aici pe blogul nostru.

2. Comportamentul și schimbarea se evaluează întotdeauna în context și Ecologie. Nici unul dintre noi nu trăiește complet izolat. Cu toții facem parte din sisteme mai vaste – familie, muncă, rețele de prieteni și societate în general. E necesar să ai în vedere consecințele atingerii obiectivului tău în contextul tuturor acestor relații mai ample. Primul și cel mai puternic pas în schimbare (a se citi: noi opțiuni) este să dorești de fapt schimbarea. Ecologia înseamnă și: „Este bine pentru alte domenii și alte persoane din viața mea?”

3. Rezistența unui client este un semn de lipsă de Rapport. (citește pe larg despre Rapport aici). Nu există clienți refractari, ci doar comunicatori inflexibili. Cei care comunică eficient acceptă și utlizează toate căile de comunicare care îi sunt prezentate de către client. Aceasta se numește utilizare, care este perfectă atunci când avem de-a face cu „rezistență”.

presupozitiile NLP
Comunicarea eficientă presupune existența Rapportului

4. Oamenii nu sunt comportamentul lor: acceptăm persoana și schimbăm doar comportamentul, la modul dorit de client. Această presupunere este cel puțin la fel de importantă ca toate celelalte presupoziții ale NLP-ului: trecutul nu este același cu viitorul. Suntem mereu noi. Ceva care a avut o anumită utilitate în trecut, de cele mai multe ori, nu mai este deloc semnificativ în contexte noi. Cu toate acestea, deseori oamenii „generalizează” comportamentul trecut sau credințele în viitor. Acest lucru este complet inutil. În fiecare situație nouă, avem opțiunea de a face ceva diferit de ceea ce am făcut în trecut !

5. Facem tot ceea ce putem și cât de bine putem cu resursele disponibile la un moment dat. Comportamentul este orientat adaptării, iar cel actual a fost cea mai bună alegere pe care am avut-o în acel moment. Orice comportament are o intenție pozitivă! Cu înțelepciunea de astăzi, deseori ai fi preferat să fi făcut ceva într-un alt mod în trecut. Dar este numai firesc, pentru că ai obținut această înțelepciune făcând-o și făcând de fapt „greșeli”

6. Calibrează după Comportament. Cea mai importantă informație despre o persoană este comportamentul său. În NLP, comportamentul unei persoane ne livrează informații despre sistemul de reprezentare preferat, despre ce simțuri folosește persoana pentru a comunica. Pentru a calibra, avem nevoie de acuitate senzorială – capacitatea de a descifra semnalele verbale și non-verbale, postura, tipul de respirație, gesturile persoanei, tiparul ochilor (foarte important!) cu care dorim să comunicăm.

presupozitiile NLP: harta nu este teritoriul
Harta nu este teritoriul

Una din presupozițiile fundamentale ale NLP-ului: Harta nu este Teritoriul

Această afirmație vine de la fondatorul semanticii generale, Alfred Korzybski. Simplificată, această afirmație spune că, noi ca ființe umane, nu putem cunoaște realitatea, putem cunoaște doar percepțiile noastre despre realitatea noastră. În general, realitatea noastră nu ne limitează, ci mai degrabă harta noastră interioară a ceea ce credem că este realitatea noastră. Cuvintele pe care le folosim nu descriu evenimentul sau obiectul pe care încerăm să îl reprezentăm. De exemplu: o zi ploioasă pentru un fermier poate fi perfectă, în timp ce acea zi ploioasă pentru un curier ar putea însemna calamitate – este ceea ce este în convingerile noastre ne creează realitatea și harta realității noastre. “Dacă există vreun secret de succes, se află în capacitatea de a obține punctul de vedere al celeilalte persoane și de a vedea lucrurile din unghiul acelei persoane, precum și de la al dumneavoastră.” spunea Henry Ford.

Pe aceeași temă, Richard Bandler scria în „Structura magicului”: Noi, ca ființe umane, nu operăm în mod direct asupra lumii. Fiecare dintre noi își creează o reprezentare a lumii în care trăiește- creăm o hartă sau un model pe care îl folosim pentru a ne genera comportamentul. Reprezentarea noastră despre lume determină în mare măsură care va fi experiența noastră despre lume, modul în care vom percepe lumea, ce opțiuni vom vedea că ne sunt disponibile în timp ce trăim în lume. Și tot Bandler spune, în ghidul său pentru transformare: „Oamenii nu își provoacă singurti nefericire fiindcă asta e alegherea lor. Ei operează în baza unei hărți sărăcite, limitate de numărul de alegeri pe care le au”.

8. Tu îți controlezi propria minte, deci și propriile tale rezultate. Ești singurul responsabil pentru rezultatele obținute! Richard Bandler, fondatorul NLP-ului a pus o întrebare foarte bună: cine conduce autobuzul în care te afli tu? Cine este în controlul rezultatelor pe care le produci? Oprește-te și gândește-te la asta doar un minut. Dacă ești pe partea cauzei, vei ajunge într-un final la concluzia că tu ești cel care va produce rezultatele. Dacă ești pe partea efectului, vei avea multe motive sau povești întregi pentru a ne spune de ce nu ai primit ceea ce vroiai. Vestea bună și rea în același timp, este că nu există motive sau scuze bune. Ele doar sunt. Citește mai multe despre legea cauză -efect aici.

9. Oamenii au toate Resursele necesare pentru a reuși și pentru a-și atinge rezultatele și obiectivele dorite. Nu există oameni lipsiți de resurse, ci numai stări lipsite de resurse. Resursele se referă la orice mijloace care pot fi puse în aplicare pentru obținerea unui rezultat fiziologic, stări, gândire, strategii, experiențe, oameni , evenimente sau posesii.

10. Procedurile noastre trebuie să stimuleze Procesul de întregire a minții și a corpului, în contextul mediului natural. Mintea și corpul reprezintă părți ale aceluiași sistem. Vom obține rezultatele dorite sau imbunătățite atunci când corpul urmează conștient și congruent comenzile date de mintea conștientă și puse în practică de mintea subconștientă.

11. Există doar feedback!

Nu există eșecuri, există doar feedback! Cel mai folositor feedback este acela a cărui natură sau intenție nu o judecăm, la care nu reacționăm emotiv și care nu are nicio componentă afectivă. Viața ne învață prin greșelile noastre. Dacă faci o greșeală, întreabă-te ce ai de învățat din ea. Acceptă aceste lecții cu umilință și recunoștință. În felul acesta crești mult mai mult. Tot ce vrei să faci bine merită să faci înainte mai rău.Dacă ceva te supără, fii fericit cu asta. Care este lecția pe care poți să o înveți din asta, ce vreau să ies din ea? Îmbrățișați procesul inevitabil de a crește și de a deveni mai înțelept.Trebuie să vă descompuneți pentru a vă putea construi.

Dăm aici două exemple din sport. Cel mai lăudat şi cel mai bine plătit baschetbalist al tuturor timpurilor, Michael Jordan, a avut şi el parte de un eşec la începutul carierei. Jordan a fost dat afară de la echipa de baschet în liceu, dar nu a renunţat la pasiune. La finalul carierei sale declara că “ am ratat mai mult de 9000 de aruncări în carieră mea, am pierdut aproximativ 300 de meciuri, iar în 26 de ocazii în care am avut aruncări decisive la coş, am ratat. Am făcut greşeală după greşeală în carieră mea şi am reuşit”. Astăzi, Michael Jordan este acţionar majoritar la echipa de baschet Charlotte Hornets, iar Forbes l-a declarat primul sportiv miliardar din istoria NBA, pe locul 1741 în topul bogaţilor lumii.

presupozitiile NLPȘ nu exista esec. exista feedback
Ai incercat vreodata. Ai eșuat vreodată. Nu contează! Încearcă din nou. Greșește din nou. Eșuează mai bine!

Elvețianul Stanislas Wawrinka, (foto tatuaj, mai sus) triplu câștigător de turneu de Mare Șlem în epoca lui Djokovici, Federer, Nadal, are un tatuaj celebru (cuvintele aparțin criitorului Samuel Beckett) care reprezintă filozofia sa: ”Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.” („Ai incercat vreodata. Ai eșuat vreodată. Nu contează! Încearcă din nou. Greșește din nou. Eșuează mai bine”). Prin urmare, este important să „eșuezi”. Fiecare rezultat/faptă este o experiență la care vă puteți referi, și astfel vă oferă informații valoroase pentru data viitoare.

12. Scopul comunicării este Răspunsul pe care îl primești.

presupozitiile nlp: comunicare
Ceea ce comunici are efect asupra celeilalte persoane și reciproc!

În NLP, nu există comunicare de dragul comunicării! NLP -ul constă în abilitatea de a răspunde cu eficiență comunicării altora, precum și a înțelege și respecta modelul lor individual despre lume. Comunicarea are forma unei bucle: ceea ce comunici tu are efect asupra celeilalte persone, precum și ceea ce face ea are o influență asupra ta. Dacă nu ai obținut rezultatul dorit după comunicare, atunci trebuie să schimbi ceva în modul de comunicare! Când vei aplica una dintre presupozițiile cele mai importante ale NLP-ului, vei afla imediat: comunicați eficient sau nu. Adesea ne exprimăm cu puțină informație și așteptăm ca ascultătorul să înțeleagă sau să știe ce înțelegem. Privit din alta perspectivă, este aproape aceeași semnificație: dacă renunțăm la 50% din responsabilitatea pe care o avem în comunicare, practic renunțăm la puterea pe care o avem, de a putea să schimbăm, de a fi capabili să schimbăm comunicarea astfel încât să obtinem rezultatele dorite. Așadar, atunci când comunicăm cu oamenii, indiferent de ceea ce se spune sau ce credem că am spus, răspunsul pe care l-am produs în cealaltă persoană este adevărata semnificație a comunicării noastre. Asta are sens, nu-i așa?

13. Legea flexibilității comportamentale reprezintă una din presupozițiile fundamentale ale NLP-ului: sistemul sau persoana cu cea mai mare flexibilitate în comportament va conduce sistemul din care face parte. Persoanele care dovedesc flexibilitate comportamentală au abilitatea de a varia propriul comportament pentru a extrage sau asigura un răspuns de la o altă persoană. Sau, pe scurt: schimbă ceea ce ce faci până obții ce vrei! Cu cât ai la dispoziție mai multe variante, cu atât ai mai multe șanse de succes!

14. Una dintre presupozițiile NLP-ului afirmă că toate procesele se configurează în scopul amplificării și favorizării soluțiilor alternative. Poți ajunge la rezultatul dorit alegând una sau mai multe strategii. De exemplu, poți învăța o limbă străină sau să stăpânești tehnicile NLP de la nivelul de Practician alegând să urmezi cursuri online pe o perioadă mai lungă de timp sau urmând un curs intensiv cu prezență 100% pentru câteva zile consecutive.

15. Mintea și corpul se influențează reciproc. Atitudinea ta mentală îți afectează corpul și sănătatea și, ca rezultat, comportamentul tău. Aceasta poate avea următorul sens: atunci când aveți un corp potrivit, aveți automat o minte potrivită și invers. Acest principiu poate însemna, de asemenea, că organismul oferă răspunsurile direct. De exemplu, corpul poate indica cronologia cuiva, aplecând, întorcând sau gesticulând (cu o anumită mână), într-o anumită direcție. Așadar, calibează-ți atenția pe comportament / corp. Acesta va oferi cele mai valoroase informații. Când vorbești cu cineva, știi: cuvintele sunt doar o mică parte din comunicare (doar 7%!). Mai important este sentimentul: citește „printre rânduri”, concentrează-te pe semnalele inconștiente din vocea și limbajul corpului unei persoane. Acest lucru este, de asemenea, foarte strâns legat de următorul principiu: în NLP lucrăm cu structura, nu cu conținutul ! Află mai multe citind articolul nostru pe această temă aici.

La cursul de practician vei învăța cum să utilizezi tehnicile de bază ale programării neuro-lingvistice, operând în cadrul configurat de presupozițiile NLP-ului enumerate mai sus.

Comments are closed.

Share This